Maserati Grecale Forum banner

Geplaagd door luchtveringfouten

1 reading
5.9K views 20 replies 9 participants last post by  sergeit  
#1 ·
Hallo allemaal - Nieuweling hier op het forum. 2023 Grecale Trofeo, gloednieuw gekocht in oktober 2023 met misschien 24 kilometer op de teller.

Sorry voor het gezwets, maar hier gaan we: Ik reed probleemloos in mijn pareltje tot december, toen ik mijn eerste Service Air Suspension System-foutmelding kreeg en mijn Grecale me letterlijk helemaal naar huis liet stuiteren.

Uitgezet, en 30 minuten later terug, systeem gereset en alles is in orde - toch? Helaas, bij mijn volgende rit diezelfde dag kon ik een paar kilometer rijden en verscheen dezelfde Air Suspension-waarschuwing opnieuw. Maserati bracht hem naar de garage en hield hem een maand. Ik kreeg hem half januari terug en kwam niet eens de parkeerplaats af en dezelfde Air Suspension-waarschuwing verscheen opnieuw.

Na twee extra weken in de Maserati-garage, meerdere software-updates, een zeer dure (onder garantie) Italiaanse luchtpomp, reed ik weer weg van de dealer. Ik reed er 24 uur mee en kreeg een nieuwe foutmelding tijdens het rijden: Air Suspension System Cooling Down Please Wait (zie afbeelding). Ik ben nu weer terug in de dealergarage zonder duidelijke richting in zicht. Helaas heb ik hem 5 maanden in bezit, ben ik in totaal 2 maanden in de garage geweest en heb ik er maar 4.500 kilometer mee gereden.

Elke keer dat ik een foutmelding kreeg, was dit onder normale rijomstandigheden, ofwel tijdens het rijden, ofwel direct na het parkeren.

Iemand hier deze ervaring gehad en was er een duidelijke oplossing? De Maserati-mannen trekken hun haar eruit over deze kwestie... maar ik ook.

Bedankt!

Attachments

#2 ·
Hallo allemaal - Nieuweling hier op het forum. 2023 Grecale Trofeo, gloednieuw gekocht in oktober 2023 met misschien 15 mijl op de ODO.

Sorry dat ik afdwaal, maar hier gaan we: Ik reed probleemloos met mijn creampuff tot december, toen ik mijn eerste Service Air Suspension System-foutmelding kreeg en mijn Grecale me letterlijk helemaal naar huis liet stuiteren.

Uitgezet, en 30 minuten later teruggegaan, systeem gereset en alles is in orde - toch? Helaas, bij mijn volgende rit diezelfde dag kon ik een paar kilometer rijden en verscheen dezelfde Air Suspension-waarschuwingsmelding opnieuw. Maserati bracht hem naar de garage en hield hem een maand. Ik kreeg hem half januari terug en kwam niet eens van de parkeerplaats af en dezelfde Air Suspension-waarschuwing verscheen opnieuw.

Na twee extra weken in de Maserati-garage, meerdere software-updates, een zeer dure (onder garantie) Italiaanse luchtpomp, reed ik weer weg van de dealer. Ik reed er 24 uur mee en kreeg een nieuwe foutmelding tijdens het rijden: Air Suspension System Cooling Down Please Wait (zie afbeelding). Ik ben nu terug in de garage van de dealer zonder duidelijke richting in zicht. Helaas heb ik hem 5 maanden in bezit, ben ik in totaal 2 maanden in de garage geweest en heb ik er maar 2.800 mijl mee gereden.

Elke keer dat ik een foutmelding kreeg, was dit onder normale rijomstandigheden, ofwel tijdens het rijden, ofwel direct na het parkeren.

Heeft iemand hier deze ervaring gehad en was er een duidelijke oplossing? De Maserati-mensen trekken zich de haren uit het hoofd... maar ik ook.

Bedankt!
Sorry om te horen dat je problemen hebt met je luchtvering. Ik had ook enige tijd geleden de Service Air Suspension System-melding, maar na het uitschakelen en een tijdje laten staan, reset alles zichzelf bij het opnieuw opstarten en heb ik sindsdien geen problemen meer gehad, dus de software heeft zichzelf blijkbaar gereset, zoals alle computers af en toe doen, de dealer het toch laten controleren en er werden geen problemen gevonden. Had iets soortgelijks in mijn Porsche Macan, weer gewoon een tijdje uitgeschakeld en opnieuw opgestart, alles in orde. Veel succes en ik hoop dat je heel snel weer met je Trofeo wordt hersteld, alles gerepareerd en klaar om te gaan.

#3 ·
Het spijt me te horen dat u problemen heeft met uw luchtvering. Ik had enige tijd geleden ook het lampje Service Air Suspension System, maar na het uitschakelen en een tijdje te hebben laten staan, reset alles zichzelf bij het opnieuw opstarten en heb ik sindsdien geen problemen meer gehad, dus blijkbaar heeft de software zichzelf gereset, zoals alle computers af en toe doen, de dealer laten controleren en er werden geen problemen gevonden. Had iets soortgelijks in mijn Porsche Macan, weer even uitgeschakeld en opnieuw opgestart, alles oké. Veel succes en ik hoop dat u snel weer met uw Trofeo op pad kunt, alles gerepareerd en klaar om te gaan.
Bedankt EDZ. Gewoonweg verbazingwekkend, na dit laatste bezoek aan de garage zal ik twee maanden in de garage zijn voor een vijf maanden oude auto. Ik hoop op een "ah-ha"-moment voor dit garagebezoek. Proost.

#4 ·
Ik heb ook dezelfde terugkerende waarschuwingen voor de luchtvering gehad en mijn Trofeo is al meerdere keren meerdere weken bij de dealer geweest. Ze zeiden aanvankelijk dat het een softwareprobleem was, maar dat was het niet. Ik heb het rechtstreeks met de Maserati-CEO Davide Grasso geëscaleerd. Mijn auto staat momenteel bij de dealer en het laatste nieuws is dat ze nieuwe schokdempers installeren. Erg teleurstellend in een auto die zo duur is.

#5 ·
Hallo UKTrofeo - spijtig te horen dat je dezelfde problemen hebt. Ze hebben verschillende softwarepatches met mij gedaan en een nieuwe luchtpomp. Mij werd afgelopen vrijdag verteld dat ze de Air Suspension System ECU wilden vervangen, maar dat was op dit moment slechts een gok.

Ik zal het forum updaten zodra ze iets zinnigs vinden. Proost op iedereen.

#6 ·
Het spijt me te horen dat jullie deze problemen ervaren. Ze zijn tenminste gefocust en vastbesloten om dit voor jullie op te lossen - zelfs als het in wezen een eliminatieproces is door de ene component na de andere te vervangen. Hopelijk hebben jullie een leenauto tijdens langere periodes dat jullie overlast hebben ondervonden. Graag, ieder van jullie, houd ons op de hoogte van de oplossingen.

#10 ·
Lijkt een patroon te zijn voor problemen met de luchtvering alleen op de Trofeo!
Het is waar dat de Modena en GT het als optie hebben, maar er zijn er hier op het forum veel van uitgerust met luchtvering.
Mijn Modena heeft geen luchtvering. Ik wilde het wel, maar ben nu blij dat ik alleen adaptieve veren heb! Mis de luchtvering wel, want mijn laatste 2 auto's hadden het.

#8 ·
Ik ben nu in totaal 12 weken in de werkplaats voor dit item. Ik zit nu in week 3 zonder mijn Grecale, want ze vertellen me dat ze elke dag met Italië aan het probleem werken. Ik zie gewoon geen duidelijke weg vooruit, tenzij ze alle componenten gewoon verwijderen en vervangen. Triest scenario...

#11 ·
Hallo allemaal - Nieuweling hier op het forum. 2023 Grecale Trofeo, gloednieuw gekocht in oktober 2023 met misschien 15 mijl op de ODO.

Sorry dat ik afdwaal, maar hier gaan we: Ik reed probleemloos met mijn pronkstuk tot december, toen ik mijn eerste Service Air Suspension System-foutmelding kreeg en mijn Grecale me letterlijk helemaal naar huis liet stuiteren.

Uitgezet, en 30 minuten later teruggegaan, systeem gereset en alles is in orde - toch? Helaas, bij mijn volgende rit diezelfde dag kon ik een paar kilometer rijden en verscheen dezelfde Air Suspension-waarschuwing opnieuw. Maserati bracht hem naar de garage en hield hem een maand. Ik kreeg hem half januari terug en kwam niet eens de parkeerplaats af en dezelfde Air Suspension-waarschuwing verscheen opnieuw.

Na twee extra weken in de Maserati-garage, meerdere software-updates, een zeer dure (onder garantie) Italiaanse luchtpomp, reed ik weer weg van de dealer. Ik reed ermee gedurende 24 uur en kreeg een nieuwe foutmelding tijdens het rijden: Air Suspension System Cooling Down Please Wait (zie afbeelding). Ik ben nu terug in de garage van de dealer zonder duidelijke richting in zicht. Helaas heb ik hem 5 maanden in bezit, ben ik in totaal 2 maanden in de garage geweest en heb ik er slechts 2.800 mijl mee gereden.

Elke keer dat ik een foutmelding kreeg, was dit onder normale rijomstandigheden, hetzij tijdens het rijden, hetzij direct na het parkeren.

Iemand hier deze ervaring gehad en was er een duidelijke oplossing? De Maserati-mensen trekken hun haar eruit... maar ik ook.

Bedankt!
UPDATE: Na 21 extra dagen in de Maserati/Ferrari-garage bestelde en verving Maserati mijn luchtpomp en de linkerluchtschokdemper voor. Ik hoop het niet te verpesten, maar we hebben er ongeveer 150 mijl mee gereden en tot nu toe gaat het goed. Helaas was er geen echte smoking gun in deze 3 maanden durende beproeving - gewoon onderdelen vervangen, duimen en hopen op het beste. Hopelijk kunnen we nu van het voertuig genieten... Positief is dat we hem 7 maanden in bezit hebben en er slechts 3.000 mijl mee hebben gereden. ;-)

#12 ·
UPDATE: Na 21 extra dagen in de Maserati/Ferrari-werkplaats heeft Maserati mijn luchtpomp en de linkerluchtschokdemper voor besteld en vervangen. Ik hoop het niet te verpesten, maar we hebben er ongeveer 150 mijl mee gereden en tot nu toe gaat het goed. Helaas was er geen echte smoking gun in deze 3 maanden durende beproeving - gewoon onderdelen vervangen, duimen en hopen op het beste. Ik hoop dat we nu van het voertuig kunnen genieten... Positief is dat we het 7 maanden in bezit hebben en er slechts 3.000 mijl mee hebben gereden. ;-)
Hopelijk 🤞🏼 voorgoed gerepareerd. Houd ons op de hoogte.

#15 ·
Het enige dat ik bij de mijne heb waargenomen, was toen ik naar offroad 2 (auto geparkeerd) ging en het veel tijd kostte om de taak te voltooien. Na een tijdje begint het een paar keer per 2 seconden te horen, zeg maar, alsof de ophanging gedwongen werd om op te tillen en iets stabiel bleef.
Uiteindelijk werd de taak voltooid.
Ik heb het een paar keer opnieuw geprobeerd en geen kloppend geluid meer.
4400 mijl op de teller nu na 10 maanden.

Misschien moeten jullie het proberen en kijken.

#17 ·
UPDATE: Helaas, na ongeveer 160 kilometer normaal rijden, kwam de melding "Service Suspension Immediately" terug nadat we op een parkeerplaats hadden geparkeerd. We hebben het 72 uur in de service gehad... Ik zal opnieuw updaten met het laatste onderdeelwisselplan dat Italië in petto heeft.

#19 ·
UPDATE: Weer een maand in de werkplaats en Maserati in Italië besloot de rechter voorste luchtvering te vervangen. De linker voorste luchtvering + luchtpomp werden tijdens het laatste bezoek vervangen, dus laten we kijken of deze vervanging de truc doet. De dealer heeft er meerdere keren mee gereden zonder dat de systeemwaarschuwing terugkeerde. We halen hem morgen (dinsdag 28 mei) op en zullen hopelijk vele probleemloze kilometers voor ons hebben. Ik zal de groep updaten nadat we een week of zo de tijd hebben gehad om hem door de mangel te halen en ervoor te zorgen dat deze demon is uitgedreven. Proost op iedereen.

#20 ·
LAATSTE UPDATE: Ik wilde een paar weken en een paar honderd mijl wachten voordat ik een update plaatste, maar ik ben optimistisch dat het probleem is opgelost. Ik wou dat ik kon zeggen dat er een "smoking gun" was, maar het was deze laatste luchtshockvervanging die de truc leek te doen. Uiteindelijk hebben ze beide voorste luchtshocks vervangen, waarbij de rechter voorkant de meest recente was. In eerdere problemen was het minder dan 50 mijl en zou de waarschuwing terugkeren, dus dit geeft me het gevoel dat we veilig zijn. Ik ben blij dat ik er consequent in kan rijden en ECHT van de auto kan genieten in plaats van mijn adem in te houden voor een nieuwe waarschuwing voor de ophanging. Proost op iedereen.